SCENARIUSZ LEKCJI.
Temat: BOGACIMY NASZ JĘZYK – UKŁADAMY SŁOWNICZEK TEATRALNY.
Cele lekcji:
Poznawczy – poznanie nowych pojęć związanych z teatrem . Kształcący - wyrabianie umiejętności poprawnego posługiwania się terminami związanymi z teatrem. Wychowawczy – zwracanie uwagi na jasność i precyzyjność własnych wypowiedzi, wyrabianie nawyku korzystania ze słownika wyrazów obcych, uświadomienie potrzeby bogacenia języka.
Pomoce dydaktyczne: plakat obejrzanej sztuki teatralnej, słowniki wyrazów obcych.
Przebieg lekcji:
1. Nauczyciel poleca uczniom odczytać informacje zawarte na plakacie obejrzanej sztuki teatralnej „ Złote serce”. Oprócz informacji zrozumiałych dla uczniów pojawiają się wyrazy niezrozumiałe:
reżyser, choreografia scenografia ,sufler, premiera.
Pojęcia te nauczyciel wyjaśnia wspólnie z uczniami przy użyciu słowników wyrazów obcych, a następnie uczniowie przepisują je do zeszytu, wyjaśniając w sposób przystępny, zrozumiały. Na tablicy zostają dopisane dodatkowo przez nauczyciela następujące wyrazy, które są związane z teatrem, a nie występują na plakacie:
repertuar – spis sztuk teatralnych na dany miesiąc, gong – dzwonek, antrakt –przerwa, debiut – zagranie roli po raz pierwszy.
2. Następuje część lekcji poświęcona ćwiczeniom językowym. Uczniowie Uczniowie szukają wyraz ów bliskoznacznych do: sztuka teatralna ( spektakl, widowisko, przedstawienie), grać ( kreować, wcielać się w postać, występować w roli, odtworzyć postać).
3. Uczniowie układają słowniczek terminów teatralnych, czyli układają w kolejności Alfabetycznej poznane wyrazy. Ćwiczenie ma to na celu utrwalenie nowo poznanych słów, które są przecież trudne do zapamiętania.
4. Na koniec zajęć nauczyciel prosi uczniów o ułożenie zdań z trzema dowolnymi, poznanymi na lekcji wyrazami.
opracowała
Jarosława Gawin |